HIJRAH

13 Jan

Assalamualaikum.

Today I would to share with all of you about HIJRAH. Behind that word there is a big meaning. Selalunya,bila kita sebut pasal hijrah it is term yang kita describe pada orang yang melakukan perubahan. Commonly perubahan yang dari jahil kepada yang lebih baik la.

                Semua orang ada peluang untuk memperbaiki diri untuk menjadi yang lebih baik. Just tepuk dada tanya iman. Setiap orang ada masa lalu dan masa silam mereka sendiri, dan tidak ada siapa pun yang terlepas dari melakukan kesilapan.Sebab kita ni cuma manusia biasa yang Cuma menumpang di bumi Allah. Dan tidak bererti orang orang yang mempunyai masa silam yang buruk tidak mempunyai masa depan yang cerah. DO BELIEVE ME! Allah mempunyai percaturan yang terbaik untuk kita sebagai hambanya,dan sebagai hamba kita kena redha dengan apa yang dah tertulis.Even apa yang terjadi kepada kita hingga ke hari ini sememangnya sudah tertulis sejak azali lagi.

                Come back with my story about hijrah. This thing also happen to me. Aku juga manusia biasa. Aku sememangnya memang bertudung tapi kejap on kejap off. Kadang-kadang kalau balik kampung tak pakai tudung tak pun bila dah sampai satu tempat nak tuju tu,baru kelam-kabut dalam kereta nak capai tudung. Dan apa yang aku boleh cakap its like aku mempermainkan isu tudung. Seriously berdosa kot.

                Bila bertudung aku tak laa officially dikatakan menutup aurat seperti mana yang disyariatkan.Pakai tudung,yes I’m wearing hijab.Tapi menutup dada ke?Dengan selempang sana sini.I didn’t cover my chest. How about  baju?seluar?Dengan baju ketat la,jarang laa tu tak masuk lagi yang tah pape trend sekarang. Seluar,commonly macam gadis biasa wearing jeans, skinny or  may be skirt yang jarang.Surely memeang tak menutup aurat,mendedahkan aurat ada la..Astagfirullah..

                And its come to a point yang di mana tetiba aku terdetik untuk menjadi seorang MUSLIMAH. Aku tetiba terdetik nak berubah bila tetiba terdetik dalam hati aku, kenapa kawan-kawan lelaki aku tak hormat dengan diri aku? Ceritanya start dengan tetiba ada course  mate aku ,lelaki la suka curi-curi ambik gambar aku. Bukan nak perasan hot, tapi aku dah start terasa privacy aku di ganggu. Kemudian muncul plak isu bating siapa dapat aku. Seriously ni dah start melampau, ingat aku barang ke apa.So,aku dah rasa tak secure. Dan akhir sekali di mana ada budak lelaki dengan beraninya pegang baru aku tanpa motip. Erti kata lain suka – suka. Seriuosly yang ni melampau. So, I’m take  an action.

                Aku perbetulkan apa yang salah. Aku perbaharui apa yang sepatutnya. Aku tekad untuk berubah. Aku pupuk perkataan ‘ ISTIQAMAH’ dalam hati. Aku tinggalkan masa lalu aku , dan pandang ke depan. Bila hidayah Allah SWT tu datang, aku tak berlengah lagi. Aku kata ‘Sudah tiba masanya,dan ini yang terbaik untuk diriku.’ Dan doaku setiap hari ‘Jangan pernah Allah tarik balik hidayah yang dia berikan padaku.’Amin.

 

#Thanksforreading🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: